.
.

måndag 30 januari 2012

Vackert med ved!

I somras när det avverkades ett antal björkar på vår tomt för att möjliggöra ett husbygge, så fick vi en del att göra. Lite bilder från trädfällningen och hur tomten såg ut innan, hittar du här.

De flesta björkarna gav vi bort mot nedlagt arbete med avverkningen, men det blev en hel del kvar att ta hand om. Maken byggde provisorisk vedförvaring av lastpallar, och vi staplade upp veden på dessa där de nu står under den jättelika hasseln i väntan på att vi skall ta hand om det i vår.

En egen lite mer permanent vedförvaring på vår tomt skall fixas utomhus i sommar (eller när vi får tid...), men sedan måste man ju ha en del ved inomhus också, nära braskaminen. Då är det ju kul att förvara veden lite snyggt. Jag har sett flera jättefina DIY lösningar, som jag kan tänka mig. Men här kommer lite fler tips om man inte vill snickra, gjuta, svetsa etc själv:)

Jag gillar allihopa men de svarta vägghängda i stål, är både snygga, tar ingen golvyta och rymmer en hel del. Hmm.. kanske kan man göra en själv?

Har ni fler tips på snygg vedförvaring inomhus?

kram Victoria


Vår provisoriska vedförvaring i väntan på våren..













Bilderna kommer från Asplund, Eldoform, Rais, Beast och Röshult.

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad roliga alternativ på vedförvaring. Min erfarenhet av eldning många år... Säger att det skräpar något kopiöst så jag väljer gärna murade nichar eller hela korgar typ i gummi. Snyggt det med. Ha det bra! Kram Pia

Life´s Silverlining and I sa...

jag vill ha en korg att lägga veden i , har jag suktat efter länge men det är nog som Pia säger också viktigt att tänka att de smular mycket. kram!

Maria - Wikers Liv sa...

Så snyggt ni lagt upp er ved... Vår ligger i en enda "timmerhög" på tomten...
Vedförvaring... jag tycker också att det är snyggt när det är inmurat i väggen. Jag tänkte köpa mig en vedkorg, i återvunnen gummi. Helt på Pias linje, alltså ;)
Kram!

Limestone by the Sea - Victoria sa...

hihi, kanske var mina tips på vedförvaring mer snygga än praktiska! Det får nog bli en snygg som man inte rör (för att minimera skräprisken) och en gömd som man löpande kan fylla på. Tack för tipsen! kram

A House With A View sa...

Ved kan verkligen bli snyggt och dekorativt i inredning!!! Vilken finfin inspiration du bjuder på!!!! Vi har en stooooor korg med ved vid vår braskamin, den är jättegammal, fyndad i mormors gamla uthus, äääälskar den!!!! :)

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Gottegrisen sa...

Halkade precis in på din blogg och inser direkt att vi skulle behöva uppdatera upp vår vedkorg. Vad mycket fint det finns!!

//Linda